Wymieniamy olej silnikowy

Kto smaruje – ten jedzie! Ta podstawowa zasada obowiązuje wszystkich kierowców  oraz wszystkie pojazdy na świecie. Jeśli chcecie mieć pewność, że silnik waszego autka będzie pracował w miarę długo i sprawnie, musicie pamiętać o uzupełnianiu poziomu oleju do właściwego poziomu oraz o okresowej wymianie zużytego oleju na nowy.

Dobrze dobrany olej ma zasadnicze znaczenie dla żywotności silnika Twojego pojazdu! Bez niego nie ma jazdy – smaruje (redukuje tarcie), spłukuje osady wewnątrz silnika, pomaga chłodzić, zmniejsza drgania, hałaśliwość, chroni przed korozją, wpływa na zużycie paliwa. Nie wolno dopuścić, by kiedykolwiek na desce rozdzielczej Twojego autka zapaliła się lampka ostrzegająca o zbyt niskim poziomie oleju! Dlatego trzeba regularnie sprawdzać poziom oleju tzw. bagnetem. Olej silnikowy powinien znajdować się na nim pomiędzy oznaczeniem „minimum” a „maximum”. Są też pojazdy, w których nie ma bagnetu, a poziom oleju sprawdza komputer pokładowy.

Kiedy wymieniać olej silnikowy?

Najprostsza i najbardziej właściwa odpowiedź brzmi – wtedy, kiedy zaleca to producent naszego pojazdu. Na ogół właściwa ilość oleju silnikowego powinna  wystarczyć na ok 1,5 tys. km jazdy w ruchu miejskim oraz ok. 3,5 tys. km jazdy w ruchu „na trasie”. Trzeba go więc uzupełniać. Zużyty olej silnikowy najlepiej wymieniać na nowy częściej niż to zaleca producent samochodu. Średnio powinno się go wymieniać co ok 10 – 15 tys. km oraz nie rzadziej niż raz w roku. W samochodach dostawczych, eksploatowanych ciężej, lepiej wymieniać olej co ok. 7 – 10 tys. km. Przy każdej zmianie oleju należy także wymienić wszystkie filtry.

Jak wybrać olej?

Trzeba zajrzeć do instrukcji i wybrać olej silnikowy zalecany przez producenta samochodu. Wybór właściwego oleju ma kluczowe znaczenie dla żywotności silnika. Dlatego stosowanie oleju innego niż fabrycznie przewidziany powinno być rzadkim wyjątkiem. Inny olej niz zalecany przez producenta pojazdu stosuje się tylko w trzech przypadkach: 1/ z uwagi na przebieg pojazdu, 2/ ze względu na specyficzne warunki eksploatacji, 3/ z powodu modyfikacji silnika zwiększających jego moc (tuning).

Istnieją trzy rodzaje tzw. olejów bazowych:  mineralne, syntetyczne oraz półsyntetyczne. Oleje mineralne produkuje się w procesie destylacji ropy naftowej. Oleje syntetyczne produkuje się w procesie skomplukowanej syntezy chemicznej. Oleje półsyntetyczne otrzymuje się przez zmieszanie oleju mineralnego z syntetycznym. W starszych pojazdach, szczególnie o przebiegu ponad 100 tys. km, zaleca się stosowanie olejów mineralnych.

Generalnie w nowszych silnikach benzynowych stosujemy oleje półsyntetyczne i syntetyczne. W silnikach diesla najczęściej stosuje się olej syntetyczny. Jeśli nasz silnik diesla posiada filtr cząstek stałych, powinniśmy stosować olej syntetyczny  w wersji niskopopiołowej.

Oleje mineralne zawierają najmniej dodatków, czyszczących silnik od wewnątrz – ale tworzą najgrubszą warstwę ochronną na powierzchni smarowanych elementów silnika. Jeśli wymienimy olej mineralny na olej syntetyczny np. SAE 5W, możemy spowodowac „wypłukanie” silnika od wewnątrz z rozmaitych zanieczyszczeń – w konsekwencji powodując jego rozszczelnienie, obniżenie ciśnienia oleju, wycieki, a nawet uszkodzenie silnika. Nigdy zatem nie powinnismy wymieniać oleju mineralnego na syntetyczny. Olej syntetyczny możemy zastąpić półsyntetycznym lub mineralnym, a półsyntetyczny – mineralnym.

Zobacz także – klasyfikacja olejów silnikowych.